neděle 7. února 2010

Obrněné vlaky v SNP

Shrnutí:
1)Úvod
2)Štefánik
3)Hurban
4)Masaryk

Úvod:
K výstavbě obrněných vlaků dohnal povstalce znatelný nedostatek obrněné techniky. I přes znatelnost malé ochrany před letectvem a jejich postupné zastaralosti vznikly v železničních dílnách ve Zvolenu v krátkém čase 3 improvizované pancéřové vlaky s krycími názvy Štefánik - Hurban - Masaryk. Materiálem ke stavbě se staly plechy a pancéřování z Podbrezovských železáren. Základ konstrukce tvořil běžně používaný žel. materiál (plošinové vozy typové řady Vr, kryté vozy typové řady Vd a lokomotiva R320).


Výzbroj obrněných tanků tvořily lehké a těžké kulomety, děla různých typů a zemí původu a nepojízdné tanky Lt.35 a 38.

Pancéřové vlaky se skládaly z bojové a zabezpečovací soupravy.

Bojová souprava:
Bojovou soupravu tvořil:
-předsunutý (tykadlový) dělový vůz, jež obsahoval i velitelství vlaku
-tankové vozy
-kulometný vůz
-opancéřovaná lokomotiva umístěná obyčejně mezi tankovými vozy

Soustava ovšem nebyla stálá a podle potřeby se její složení měnilo.

Zabezpečovací souprava:
Zabezpečovací soupravu většinou tvořily mírně upravené vagóny podobné civilním. Vagóny či vlaky byly používány bez úprav.

Využití:
V prostředí Slovenska, kde byly většinou horské prostředí, se použití obrněných vlaků vyplatilo. Vzhledem k palebné síle, rozvětvené síti železnic a množstvím tunelů se využití obrněných vlaků vyplatilo. tak se staly obrněné vlaky během povstání významnou silou na straně povstalců.


Štefánik:
Jeho výstavba začala 4. 9. 1944 a byl dohotoven v druhé polovině září 1944 v železničních dílnách ve Zvolenu.
Pro nedostatek pancéřových plechů byl vlak vybaven pouze obyčejným plechem pro stavbu kotlů pro lokomotivy.

Výzbroj vlaku:
-horské dělo vzor 1915 ráže 75mm na čelní stěně dělového vozu
-2 děla ráže 37mm tankových vozech
-10 těžkých kulometů ráže 7,92mm

Velitel vlaku: kpt. F. Adam
Zástupce velitele: npor. A. Tököly
Posádka: 70 mužů

Zkušební jízdu a ostré střelby vlak absolvoval na trati Zvolen-Krupina. Dne 27.září 1944 byl operačně nasazen na trati Hronská Dúbrava - Kremnica.
Poblíž Staré Kremničky zasáhl do bojů mezi povstaleckými a německými jednotkami. Svou dělostřeleckou palbou se zasloužil o postupný ústup německých jednotek a následný protiútok povstalců. Při přesunu v Hronské Dúbravě byl německými letadly zničen při bombardování předsunutý vůz.

Po ukončení oprav ve Zvolenu úspěšně zasáhl do bojů u Žiaru nad Hronom, Jalné a Hronské Dúbravě. Odtud se 18.října přemístil ke Krupině, kde se dostal do střetu s bojovou skupinou SS Schill, 20. 10. 1944 zasáhl do bojů o Dobrú Nivu. Zde byl vlak vícekrát napaden německým letectvem. Když se německé jednotky přiblížily k městu, tak opustil vlak město jako poslední. Odtud se přesunul do Bánské Bystrice a později do Ulmanky. Zde vlak zůstal zablokovaný ustupujícími vlakovými soupravami. Posádka, jež přešla na partyzánský způsob boje, znehodnotila výzbroj vlaku a jednotlivé části vlaku.


Zástupci železničních dílen Zvolen předávají pancéřový vlak Štefánik povstaleckým jednotkám na železniční stanici Zvolen


Hurban:
Byl dokončen zač. října 1944 v žel. dílnách ve Zvolenu. Jeho pancéřování bylo podobně jako Štefánika tvořeno obyčejným kotlovým plechem.

Výzbroj vlaku:
-polní houfnice vzor 14/19 kalibru 100 mm v dělovém voze
-3 děla 37 mm v tankových vozech
-10 těžkých kulometů ráže 7,92 mm

Velitel vlaku: kpt. M. Ďuriš - Rubanský
Zástupce velitele: npor. D. Miartuš
Posádka: asi 70 mužů

Zkušební jízdu vlak a ostré střelby absolvoval na trati Zvolen - Krupina, potom byl nasazen na trať Hronská Dúbrava - Žiar nad Hronom.
Když byl v prostoru Čermoše zahájen německý útok, vlak byl sem přemístěn a 4.října úspěšně zasáhl společně s povstaleckým letectvem do bojů. V bojích ovšem byl poškozen. Po opravě operoval na trati Bánská Bystrica - Diviaky a 23. 10. 1944 úspěšně zasáhl do bojů při Heľpe.
Později kryl ústup povstaleckých jednotek ve směru Brezno - Bánská Bystrica. Odtud se přesunul k Harmancu. Zde ho posádka odstavila v nedalekém tunule, kde mu znehodnotila výzbroj a důležité části vlaku. Posádka vlak opustila a přešla na partyzánský způsob boje.

Masaryk:
Byl dokončen v pol. října 1944 v žel. dílnách ve Zvolenu. Jelikož byl vyroben nejpozději ze všech tří vlaků,byl také proto technicky vzato nejdokonalejší. Vyjímečnost oproti jeho předchůdcům byl opatřen speciálním pancéřovým plechem z Podbrezovských železáren.

Výzbroj vlaku:
-polní dělo vzor 17 kalibru 80 mm v dělovém voze
-4 děla 37 mm v tankových vozech
-11 těžkých kulometů ráže 7,92 mm

Velitel vlaku: kpt. J. Kukliš
Zástupce velitele vlaku: por. J. Belko
Posádka: 71 mužů

Ostré střelby absolvoval v prostoru Pliešovce - Sása. Poté byl nasazen na úseku 2. taktické skupiny 1. čs. armády na Slovensku, na trať Brezno - Červená Skála. Poté zasáhl proti jednotkám 18. divize SS Horst Wessel a dne 21. 10. 1944 podpořil protiútok povstaleckých jednotek u Červené Skály. Zde se podařilo palbou zneškodnit německý opěrný bod v budově stanice.

Ovšem byl v boji poškozen a přesunul se do Zvolena. Po dokončení oprav se společně s pancéřovým vlakem Hurban 23. - 24. 10. 1944 zúčastnil obranných bojů na Horehroní. Zde byla ovšem palbou německých jednotek zasažena těžce lokomotiva a vlak musel být i přes nepřátelskou palbu (na kterou posádka vlaku ovšem odpovídala stejně silně) náhradní lokomotivou odtáhnut do Hurmanca. Vlak byl posádkou odstaven v tunelu a po znehodnocení zbraní a důležitých částí vlaku přešla jeho posádka na partyzánský způsob boje.
 
 


Žádné komentáře:

Okomentovat