sobota 6. února 2010

Lebeděnko-Car tank

Lebeděnko-Car tank




Originál tohoto „tanku“ byl postaven pouze v jednom prototypu.
Samotný koncept vznikl ještě na začátku 1. světové války, dávno před prvními britskými tanky. Měl vyřešit vzniklý situaci ohledem s překročení zákopového systému. Tehdy ani tak nevládla obava z přesného těžkého dělostřelectva (nemluvě o tom, že na východní frontě nikdy nebylo tak intenzívní), jako spíše z kulometů a ostnatého drátu. Z tohoto pohledu se jevilo použití kol velkého průměru a vysunuté kulometné resp. dělové kabiny ve výšce, jako ideální řešení. Kola překonají drát a přejedou zákopy, kulomety z kabiny ve výšce 12 m nad zemí zlikvidují kulometné i dělostřelecké posty nepřítele.

Inženýr Boris Stechkin a Alexander Mikulin (tehdy akademici) začali pracovat na projektu. Během roku 1915 začal vznikat prototyp, jež byl sestaven ze dřeva. Na konci července 1915 byl stroj připraven k prvním zkouškám. Ovšem kvůli svojí váze a velikosti byl navržen pro transport v podsestavách a složení dohromady před akcí na frontě. Podsestavy byly dopraveny na testovací území asi 60 km od Moskvy. První testy začaly v srpnu 1917. Další testy pokračovaly v roce 1918.

Po neúspěšných jízdní testech chátral až do roku 1923 v lese u města Dmitrivo. Tank nebyl nikdy vyzbrojen. Byl vybaven dvěma motory Maybach které měli pohanět třením dvě velká přední kola. Tank zapadl u lesa do bažiny. Později byl sešrotován.

K zastavení projektu vedla jeho náročnost, zranitelnost nepřátelskou palbou, pomalý přesun a i jeho vysoká cena-250.000 rublů.


Technická data:
Výška: 12 metrů
Délka: 17.8 metrů
Šířka: 9 metrů
Osádka: 10 mužů
Motor: 2 x  Maybach o výkonu 240 hp
Maximální rychlost: 17 km/h
Pancéřování: neznámé
Pohonná jednotka: 2 x 240 hp Maybach
Hmotnost: 40 tun

Žádné komentáře:

Okomentovat